חפש בבלוג זה

יום שני, 6 בספטמבר 2010

זהו זה. קפצתי למים

היום, יום שני, העברתי את השיעור הראשון בכתה ט1. לצורך העניין עשיתי שיעורי בית טכניים. רכשתי שלט אלחוטי לטיפול מחשב - עליו תהיה המצגת. רכשתי רמקול נייד. מנסיון הקול שלי הולך לאיבוד...
השיעור הסתיים בצ'יק. היה מאוד מעניין והתלמידים מתוקים מדבש.
מערך השיעור היה כדלקמן:
1. היכרות הדדית: שם מלא, מקום לימודים קודם, האם התלמיד נגע בפיזיקה לפני כן. רציתי לדעת מה הרקע של התלמידים ומסתבר שחוץ מאחד - אף אחד לא נגע בזה... הצגתי את עצמי והעברתי את המסר כי אני מקור ידע שאפשר לסמוך עליו (מהנדס אלקטרוניקה ממכון לב - מוסד מוביל בציבור הדתי...)
2. שאלה שפתחה דיון: מהי אנרגיה. התלמידים ענו תשובות, אותן סיכמנו על הלוח: כוח, דבר שממריץ, דבר שגורם לתנועה, אטומים, חשמל וכדומה.
3. חולק צילום של תמונות מהספר של יורם (תחלית הפרק). התלמידים הושבו בזוגות - שיטת החברותא - והתבקשו לענות על השאלות.
4. הפסקה מתודית: התלמידים צפו בסרטון אנימציה בנושא בטיחות. החלטתי לנצל את תחום הבטיחות הקרוב לליבי. במקצועי השלישי אני ממונה בטיחות (כן, גם בדוד ילין) והחלטתי להשתמש בתחום כדי להעביר את המסר. התלמידים נהנו מהסרט. כאשר הבטחתי להם כי בפעם הבאה נבדוק את הסרטון מנקודת האנרגיה. בסרטון מוצגות תאונות עבודה בצורה מצחיקה: נפילה מגובה, לחיצה על בלמים, האצה, השמעת קול, תנועה וכדו'. כמו-כן בתחום הבטיחות ידוע כי אחת מהגדרות התאונה היא: פריקת אנרגיה מהירה ולא מתוכננת...
להפתעתי הזמן נגמר ונאלצנו לגלוש עם הסרטון להפסקה.
התכנון: בפעם הבאה נרחיב על סוגי אנרגיות ובסוף התהליך נחזור לסרטון וננתחו...

קישור לסרטון ביוטיוב:
http://www.youtube.com/watch?v=WX6iCFXz2Gc


הערה: השיעור לווה בסקירה הסטורית קצרצרה: בעבר לא ידעו כי יש אנרגיה, לאחר מכן חשבו שהאנרגיה היא נוזל וכו'.

נגענו באנרגיה וכח על קצה המזלג: אמרתי להם כי ניתן מיד לזהות שהמדובר ב2 דברים שונים בגלל היחידות
פה ציפתה לי הפתעה - לא כולם ידעו מה זה יחידות. הסברתי שכמו שאורך מודדים במטרים ולא בקילוגרמים כך לכל דבר יש את היחידות שלו.
כוח - ניוטון, פסקל וכדו'
אנרגיה - ג'אול (ג'ול), קוט"ש - הזכרנו את חברת החשמל



מאוד נהניתי, קצת היה חבל שמתוך 16 החבר'ה הגיעו רק 10...  

תגובה 1:

  1. שרון ערב טוב

    הרפלקציה בהירה ותמציתית וניתן להבין ממנה היטב מה התרחש בשיעור. נראה שיש לך קשר מצויין עם תלמידיך וניכר שאתה נהנה ללמד. מהתיאור ניתן ללמוד שהתלמידים היו מעורבים ופעילים, במיוחד במה שנוגע לסעיף 2, המתייחס לשאלה מהי אנרגיה. מעניין כיצד התייחסת לדברים שהועלו ולאן כיוונת אותם.
    בעניין היחידות, אני מניח שהתלמידים יודעים על יחידות, לפחות מן ההיבט השימוש שלהן כי יש להניח שהם משתמשים ביחידות. נראה לי שהם פשוט אינם מכירים את המונח "יחידה", למרות השימוש שהם עושים ביחידות.
    פתיחת שנת הלימודים נראית נהדרת ומלהיבה. כל הכבוד לך. מי ייתן וכך זה יימשך במהלך השנה כולה.

    בהזדמנות זו ברצוני לברך אותך בגמר חתימה טובה למרות שצום יום הכיפורים מתחיל רק ביום שישי.

    בברכה

    יורם

    השבמחק