חפש בבלוג זה

יום חמישי, 16 בספטמבר 2010

שיעורי השני בתשעא

ביום שלישי, ו' בתשרי תשע"א, העברתי את השיעור השני שלי בכתה ט2 (שעבור תלמידיה היה השיעור הראשון). השיעור היה בהפתעה (המורה לפיזיקה (שאני המשלים שלו לנושא האנרגיה) הודיע שהוא חולה ונכנסתי במקומו). אך מכיוון שכבר צברתי ניסיון בט1 והיה לי מערך שיעור מובנה קפצתי למים בצורה חלקה. גם פה השיעור הסתיים בצ'יק. וגם פה היה מאוד מעניין והתלמידים מתוקים מדבש.

מהלך השיעור היה כדלקמן (בדומה לט1) :
1. מפאת קוצר הזמן דילגנו על היכרות הדדית. היה חשוב לי לשאול מי מהתלמידים נגע בפיזיקה לפני כן. רציתי לדעת מה הרקע של התלמידים ומסתבר שבניגוד לכיתה ט1 רבים מהם נגעו בזה, בין אם בפיזיקה ישירות או מדעים ... הצגתי את עצמי וגם כאן העברתי את המסר כי אני מקור ידע שאפשר לסמוך עליו (מהנדס אלקטרוניקה ממכון לב - מוסד מוביל בציבור הדתי...). יש לציין שהשיעור לווה בהמון הומור. הרגשתי שהתלמידים מחוברים לסגנון, בניגוד לשיעורים אפורים ומשעממים.

2. שאלה שפתחה דיון: מהי אנרגיה. התלמידים ענו תשובות. רשמתי על הלוח אחת מההגדרות: היכולת לעשות עבודה (אני יודע שיורם לא אוהב את ההגדרה הזאת, אבל החבר'ה שלי בתור בני ישיבה לא יכלו לתפוס דבר שאין לו הגדרה. השיעור לווה בסקירה הסטורית קצרצרה: בעבר לא ידעו כי יש אנרגיה, לאחר מכן חשבו שהאנרגיה היא נוזל וכו'.

נגענו באנרגיה וכח על קצה המזלג: אמרתי להם כי ניתן מיד לזהות שהמדובר ב2 דברים שונים בגלל היחידות
כוח - ניוטון, פסקל וכדו'
אנרגיה - ג'אול (ג'ול), קוט"ש - הזכרנו את חברת החשמל וזאת כהכנה לעתיד שם ארחיב על הקוט"ש

3. התלמידים צפו בסרטון אנימציה בנושא בטיחות. החלטתי לנצל את תחום הבטיחות הקרוב לליבי. במקצועי השלישי אני ממונה בטיחות (כן, גם בדוד ילין) והחלטתי להשתמש בתחום כדי להעביר את המסר. התלמידים נהנו מהסרט. כאשר הבטחתי להם כי בפעם הבאה נבדוק את הסרטון מנקודת האנרגיה. בסרטון מוצגות תאונות עבודה בצורה מצחיקה: נפילה מגובה, לחיצה על בלמים, האצה, השמעת קול, תנועה וכדו'. כמו-כן בתחום הבטיחות ידוע כי אחת מהגדרות התאונה היא: פריקת אנרגיה מהירה ולא מתוכננת...
התכנון: בפעם הבאה נרחיב על סוגי אנרגיות ובסוף התהליך נחזור לסרטון וננתחו...
קישור לסרטון ביוטיוב:
http://www.youtube.com/watch?v=WX6iCFXz2Gc
4. חולק צילום של תמונות מהספר של יורם (תחלית הפרק). התלמידים הושבו בזוגות - שיטת החברותא - והתבקשו לענות על השאלות כעבודת בית לתקופת חופשת סוכות.

במהלך השיעור היתה בעיית משמעת לא משמעותית שהחלטתי להעצים על מנת להראות לתלמידים שיש גבולות. אחד התלמיד לא עמד כשביקשתי מכולם לעמוד. שלחתי אותו להביא פתק מהמנהל. התברר שהדבר נגע מאוד לליבו ולשאר התלמידים. השקט נשמר והוא היה קשוב כל השיעור ובסוף אף בא להתנצל...



גם פה מאוד נהניתי. הזמן טס. מה יהיה?

תגובה 1:

  1. שרון שלום

    תיאור מרתק ובהיר של מהלך השיעור שלך. אני רואה שאתה משתלב ללא כל בעיה גם בשיעורים שאינם שלך באופן שגרתי. יפה.
    לגבי הגישה להוראת האנרגיה, אמנם עמדתי היא שלא כדאי להגדיר אנרגיה האנרגיה באמצעות עבודה אבל אין לי שום בעיה עם כך שאתה תתחיל דווקא כך. זה עניין של עמדה ואינני פוסל שום עמדה אחרת (כמובן בתנאי שהיא אינה מציגה באופן מעוות עקרונות פיזיקאליים ובתנאי שהיא מותאמת לתלמידים). יחד עם זאת יש לדון עם התלמידים בעניין ולהדגיש שהגדרה כזו איננה מלאה ושקשה לכלול בהם סוגי אנרגיה אחרים כמו למשל חום וקרינה. אני מודע גם לאילוץ של הרקע הייחודי של התלמידים (כפי שציינת - בני ישיבה שקשה להם עם כך שלא מגדירים אנרגיה).
    צפיתי בסרטון. הוא אכן חמוד והומוריסטי. מעניין אותי לראות איך תעשה בו שימוש להוראת ההיבטים האנרגטיים.אני בטוח שאלמד מכך.
    הטיפול בבעיית המשמעת הקלה הוא בהחלט לרוחי. לטעמי כדאי לטפל בבעיות משמעת עוד בהתחלה כדי שלא יהיו אבן נגף להמשך ההוראה והאווירה הלימודית. האווירה הלימודית שאתה מתאר ושיתוף הפעולה של התלמידים מעוררים אצלי התרשמות עמוקה מאד לטובה.
    אחרי החגים ארצה לשוחח אתך כדי לקבוע מועד שבו אצפה בכתתך.

    ובהזדמנות זו אאחל לך גמר חתימה טובה

    בברכה

    יורם

    השבמחק