חפש בבלוג זה

יום ראשון, 17 באוקטובר 2010

שעור 2 בכיתה ט1 + כיתה ט2

יום שני, ג' בחשוון תשע"א
שיעור לכיתה ט1.

יום חמישי, ו' בחשוון תשע"א
שיעור לכיתה ט2

השיעורים היו מאוד דומים ולכן אני מתעד תיעוד משותף. בכיתה ט2 השיעור הסתיים מוקדם יותר ולכן הזדרזתי בו יותר.

פתיחת השיעור:  כתיבת ההגדרה של אנרגיה על גבי הלוח: 'היכולת לעשות עבודה'.
הדגשתי שההגדרה הזו הינה הגדרה חלקית כי יש סוגי אנרגיות שלא עונים על ההגדרה לדוגמא אנרגית חום.
שוב חזרתי על הדוגמא של גוף הנמצא בגובה ושאלתי האם יש לו אנרגיה? לפי ההגדרה התשובה כן, מכיוון שאם לדוגמא נשים מתחתיו כדור פלסטלינה הוא ימעך אותו.
עברנו על הדף שחולק (צילום עמודים 14-15)
שאלה1: התלמידים מספרים באיזה אופן באה האנרגיה לידי ביטוי בכל איור.
שאלה2: ציור טבלאות ע"ג הלוח
טבלה 1 אנרגיה הקשורה למערכות שפיתח האדם לעומת אנרגיה בטבע
טבלה 2 אנרגיה המנוצלת לתועלת האדם ויצורים אחרים לעומת אנרגיה בעלת תוצאות מזיקות.
בפעילות זו נוצרה קצת המולה בכיתה. אך בסופו של דבר נרשמו התשובות על גבי הלוח.
שאלה 3: שמיעת תשובות התלמידים מה הבעיה או הצורך שהוליכו את האדם לניצול האנרגיה?
סיכום: האנרגיה ממלאת תפקיד חיוני בתהליכים רבים.
במהלך השיעור שאלו התלמידים מהם הם היחידות של אנרגיה. ועניתי להם שיש כמה סוגי יחידות אחת מהם היא ואט לשעה (הכנה לשיעור בו אציג את חשבון החשמל שבו היחידות קילוואט שעה).

הצגת מצגת סוגי אנרגיה: התלמידים קיבלו סקירה סוגים שונים של אנרגיה.
באנרגיה אלסטית ערכתי הדגמה עם סרגל מתכת שמתחתי לאחור. סיפרתי שהרומאים השתמשו בשיטה זו לזריקת אבני בליסטראות.
כשהגענו לאנרגיה תרמית - סיפרתי לתלמידים על מכשיר המיקרוגל - התלמידים היו מרותקים להסבר.
השיעור הסתיים עם סיום המעבר על המצגת.
בסוף השיעור חולקו דפי המצגת לתיוק.


תגובה 1:

  1. שרון ערב טוב
    התיאור בהיר ואפשר ללמוד ממנו מה התרחש בכיתתך. אני שמח שהתלמידים מתעניינים. זה סימן טוב. בקרוב ארצה לבקר אצלך באחד השיעורים. אשמח אם נתאם זאת בזמן שנוח לך.

    השבמחק