חפש בבלוג זה

יום שני, 18 באוקטובר 2010

שיעור 3 - כיתה ט1 - יום שני, י' בחשוון תשע"א

שיעור 3 - כיתה ט1 - יום שני, י' בחשוון תשע"א

חזרה על  המצגת סוגים שונים של אנרגיה - הפעם ללא מצגת אלא בקשתי מהתלמידים שיספרו לי על מה למדנו בשיעור הקודם. כמובן שהתלמידים לא זכרו את הכל, אך כל אחד הציג סוג אחר של אנרגיה. את התשובות רשמתי על-גבי הלוח (אנרגיה קינטית, פוטנציאלית, כימית, חום וכו')

    תוך כדי כתיבה, שאלו התלמידים שאלות בירור על דברים שלא היו ברורים דיים בשיעור הקודם. הרחבתי והסברתי. להלן מספר שאלות מצד התלמידים:
-       א. מה ההבדל בין אנרגיית קול לבין גלי רדיו?
-       ב. מה ההבדל בין אנרגיה מכאנית לארגיה פוטנציאלית?
-       ג. מה זה אנרגיה כובדית ומאיזו לשון זה בא?
-       ד. מה זה בדיוק אנרגיה כימית?

שאלתי את התלמידים מספר שאלות לחידוד המושגים:

האם לכדור הנמצא במרחק 10 ס"מ מקפיץ מתוח יש אנרגיה אלסטית? התשובה אליה הגענו היא שכל עוד הקפיץ לא פוגע בכדור לא (עפ"י ההגדרה של היכולת לעשות עבודה). לאחר פגיעה בכדור הכדור יקבל אנרגיה של תנועה. מפה נכנסתי על קצה המזלג  לעניין של גלגולי אנרגיה עליהם נלמד בשיעורים הבאים.

האם לצב המנמנם ע"ג הקרקע יש אנרגיה כובדית, שהרי הצב כבד (ניסיתי להטעות אותם עם המלה כבד - כובדי)? התשובה אליה הגענו היא שלא. כל עוד אין גובה אין אנרגיה כובדית.

האם לאותו צד יש אנרגיה קינטית? התשובה: הואיל ואין תנועה אין אנרגיה קינטית.

-       לאחר מכן עושים רשמתי על הלוח 4 דברים ולידם מלבנים ריקים אותם התבקשוו התלמידים למלא בסוגי האנרגיה:
1.      מטוס מרחף בשמים
2.      מכונית נוסעת
3.      גומיה מתוחה
4.      מוזיקה בוקעת ממערכת סטראו

המשימה חידדה לתלמידים שלעיתים  יש מצבים שבהם לגוף יותר מסוג אחד של אנרגיה: ערכנו סיעור מוחות על כל אחת ואחת מהדוגמאות.

הקפדתי להשאיר את כל מהלך השיעור על הלוח.

חולקו דפים - צילום של עמ' 16-17

לשיעור הבא נקבע מבחן/בוחן על יחידת הלימוד שנלמדה עד כה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה